Professionele leergemeenschap (PLG)
Op basis van het zorg-organigram en de taakverdeling binnen de zorg heb ik ervoor gekozen om een PLG op te richten met de zorgcoördinatoren van de lagere school. Dit omdat mijn initiatief voornamelijk gericht is op het bieden van zorg buiten de schooluren.
draagkracht - draaglast > veerkracht

- communicatie
- niet alle collega's zijn even energiek
- effectief leiderschap
- grenzen aangeven
Sterktes
- professionalisering
- enthousiast
- voor elkaar klaar staan
- positieve sfeer
- humor
- gedeeld leiderschap
- open visie (iedereen is welkom)
Het team waarin ik werk is best veerkrachtig. Elk jaar zijn er uitdagingen die we met ups en downs tot een goed einde kunnen brengen. Wanneer we als team een mindere periode hebben, doordat er veel collega's ziek zijn, of omdat er grotere projecten af te werken zijn, dan kunnen we steeds bij elkaar terecht. Iedereen heeft wel collega's waarbij die terecht kan en kan ventileren. Humor is er bij ons op school ook altijd bij, waardoor er een heel positieve sfeer hangt. Op tijd en stond is er dan ook tijd voor een leuk feestje, waardoor we kunnen ontspannen. We krijgen van onze directie ook heel wat vertrouwen en autonomie. Dit geeft ook heel sterk aan dat er een gedeeld leiderschap is, omdat we werken met heel wat verschillende werkgroepen. Anderzijds heb ik het soms lastig met het vele vertrouwen dat we krijgen. Ik mis hier soms echt leiderschap. Soms zou het niet slecht zijn dat de directie beslissingen neemt. Nu worden beslissingen vaak door het team genomen, waardoor er mensen zijn die steeds hun stem gebruiken en anderen die dat niet doen. Hierdoor gebeurt het wel eens dat er wrevel ontstaat.
Als ik dan kijk naar de factoren van veerkracht en teamveerkracht, zie ik heel wat zaken terugkomen in de analyse van hierboven. Aan positivisme en motivatie is er binnen het team weinig last, enkel die communicatie kan nog wel wat sterker.
Het initiatief
rond de zomerschool zou de draaglast van de leerkrachten in september toch een
beetje kunnen verlichten. Leerlingen die het dit jaar moeilijker hebben, kunnen
op het einde van de zomer alweer wat gewoon worden aan school en hebben ook
enkele vaardigheden en kennis opgedaan om te starten in het nieuwe jaar.
Hierdoor krijgen zij een kleine voorsprong op de rest van de klas en kan de
leerkracht deze kinderen iets meer lossen, waardoor ze weer tijd vrij kan maken
voor andere leerlingen. Het is voor leerkrachten dus zeker zinvol om zich ook
mee achter dit initiatief te zetten. Het komt niet alleen de leerlingen, maar
ook zeker de leerkrachten ten goede.
Leerkrachten binnen het team plukken dus wel de vruchten, maar niet de
lasten.
Ik heb ervoor gekozen om mijn PLG niet te groot te maken, omdat het ook het
initiatief wel gedragen wordt door heel het team, maar de uitwerking ervan
vraagt niet zoveel extra handen.
De zorgcoördinatoren staan mij bij met hun expertise over de kinderen om te
kijken of wel of niet in aanmerking komen. Daarnaast is het aan de
klasleerkrachten om een beginsituatie-analyse van de leerlingen te maken, zodat
de mensen die de zomerschool opnemen gericht aan de slag kunnen gaan.
Het vraagt dus enige inzet, maar die is eerder beperkt voor het hele team.
Inclusieve besluitvorming
Tijdens het proces ben ik met de PLG af
en toe samengekomen en hebben we samen besproken welke weerstand we kregen en
hoe we daar mee aan de slag zouden gaan.
We hadden ouders die eerst niet geneigd waren om hun kind(eren) in te
schrijven. Door met deze ouders een gesprek aan te knopen over het belang van
deze zomerschool, zagen ze de meerwaarde en wilden ze uiteindelijk toch
inschrijven.
Voor onszelf bleven we
steeds de draagkracht en draaglast bewaken. Af en toe een check in – en check
out zorgden ervoor dat we elkaar konden vertellen over hoe we ons hierbij
voelden en kwamen we ook tot nieuwe ideeën naar volgende jaren toe.
check in - check out
Voor onze check-in en check-out maken we gebruik van de Deep Democracy- methode.
Hierbij ga ik bij de start van elk overleg enkele vragen stellen. Door dit te doen probeer ik een zo open en inclusieve sfeer te bekomen. Enkele voorbeelden van deze vragen zijn:
- Wat houd jou op dit moment het meest bezig in jouw werk?
- Hoe zit jij er op dit moment bij, qua energie?
- Wat had je de vorige meeting wel willen zeggen, maar hield je voor jezelf?
- Wat heeft jou vanochtend verrast?
- Welke vraag leeft er momenteel in jou?