Waarom een zomerschool?

Wat is dit en waarom wilde ik dit graag voor onze school realiseren?

De zomerscholen zijn enkele jaren geleden in het leven geroepen om de achterstanden die leerlingen opgelopen hadden tijdens de periode van "COVID". Scholen waren gesloten en leerlingen kregen niet dezelfde kansen die ze normaal op school wel zouden hebben.
Vooral leerlingen die het thuis moeilijk hebben of het moeilijkheden hebben met leren, kregen hierdoor nog een grotere achterstand.
Onze school telt heel wat kansarme leerlingen en anderstaligen leerlingen. Wat maakt dat dit een grote impact had op onze klassen en zo ook voor onze school.

Uit analyses van de voorbije jaren blijkt dat de zomerscholen er algemeen goed in slagen om de vooropgestelde doelen te bereiken met de kinderen. Het valt ook op dat heel wat zomerscholen cognitieve doelen combineren met niet-cognitieve doelen en dat is wel erg belangrijk vind ik. Sociale vaardigheden mogen we zeker niet uit het oog verliezen.
Ook ouders deze doelgroep geven aan dat ze tevreden zijn met de resultaten die de zomerschool opbrengt voor hun kinderen.

Onze school had eigenlijk nog geen kinderen naar de zomerschool doorgestuurd de voorbije jaren. We probeerden wel ander initiatieven stimuleren, maar de zomerschool was daar nog geen van.

Tijdens een personeelsvergadering heb ik dit dan op tafel gelegd en de meeste leerkrachten waren hier wel degelijk voor gewonnen. Hieruit vloeide dan de professionele leergemeenschap uit voort. Die bestaat uit de 2 zorgcoördinatoren van de lagere school en mezelf.

https://data-onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsonderzoek/project/1401

Index voor inclusie

Er worden binnen onze school ontzettend veel zaken ondernomen om inclusie te verwezenlijken.
Hieronder kan u een aantal van onze initiatieven lezen:

  • Samenwerking met NOA
  • Samenwerking met Merlijn (kleuterschool)
  • Samenwerking met "kleuterinclusie" => zorgco's vanuit Merksem die regelmatig samenkomen om ervaringen en tips te delen met elkaar
  • Samenwerking met inclusiecoach
  • Samenwerking met de buurtpartners:
  • Kras
  • Buurtsport
  • Merksemdok
  • Communicatie gebeurt aan de hand van Smartschool, maar ook nog via gewone briefwisseling
    - Er wordt gebruik gemaakt van duidelijk taalgebruik
    - Gebruik van korte zinnen
    - Pictogrammen
    - Soms vertalingen
  • Communicatie verloopt soms ook via WhatsApp (informeler)
  • Er worden vaak tolken ingezet voor oudergesprekken
  • Leerlingen met hoge zorgnoden krijgen maatregelen, of er wordt een apart traject opgesteld door zorgleerkracht, met klasleerkracht.
  • Er is een AN-werking op onze school
© 2023 Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin