Waarom een zomerschool?
Wat is dit en waarom wilde ik dit graag voor onze school realiseren?
De zomerscholen zijn enkele jaren geleden in het leven geroepen om de achterstanden
die leerlingen opgelopen hadden tijdens de periode van "COVID". Scholen waren
gesloten en leerlingen kregen niet dezelfde kansen die ze normaal op school wel
zouden hebben.
Vooral leerlingen die het thuis moeilijk hebben of het moeilijkheden hebben met
leren, kregen hierdoor nog een grotere achterstand.
Onze school telt heel wat kansarme leerlingen en anderstaligen leerlingen. Wat
maakt dat dit een grote impact had op onze klassen en zo ook voor onze school.
Uit analyses
van de voorbije jaren blijkt dat de zomerscholen er algemeen goed in slagen om
de vooropgestelde doelen te bereiken met de kinderen. Het valt ook op dat heel
wat zomerscholen cognitieve doelen combineren met niet-cognitieve doelen en dat
is wel erg belangrijk vind ik. Sociale vaardigheden mogen we zeker niet uit het
oog verliezen.
Ook ouders deze
doelgroep geven aan dat ze tevreden zijn met de resultaten die de zomerschool
opbrengt voor hun kinderen.
Onze school had eigenlijk nog geen kinderen naar de zomerschool doorgestuurd de voorbije jaren. We probeerden wel ander initiatieven stimuleren, maar de zomerschool was daar nog geen van.
Tijdens een personeelsvergadering
heb ik dit dan op tafel gelegd en de meeste leerkrachten waren hier wel
degelijk voor gewonnen. Hieruit vloeide dan de professionele leergemeenschap
uit voort. Die bestaat uit de 2 zorgcoördinatoren van de lagere school en
mezelf.
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/onderwijsonderzoek/project/1401
Index voor inclusie
Er worden binnen onze school ontzettend veel zaken ondernomen om inclusie te verwezenlijken.
Hieronder kan u een aantal van onze initiatieven lezen:
- Samenwerking met NOA
- Samenwerking met Merlijn (kleuterschool)
- Samenwerking met "kleuterinclusie" => zorgco's vanuit Merksem die regelmatig samenkomen om ervaringen en tips te delen met elkaar
- Samenwerking met inclusiecoach
- Samenwerking met de buurtpartners:
- Kras
- Buurtsport
- Merksemdok
- Communicatie gebeurt aan de hand van
Smartschool, maar ook nog via gewone briefwisseling
- Er wordt gebruik gemaakt van duidelijk taalgebruik
- Gebruik van korte zinnen
- Pictogrammen
- Soms vertalingen - Communicatie verloopt soms ook via WhatsApp (informeler)
- Er worden vaak tolken ingezet voor oudergesprekken
- Leerlingen met hoge zorgnoden krijgen maatregelen, of er wordt een apart traject opgesteld door zorgleerkracht, met klasleerkracht.
- Er is een AN-werking op onze school
- …
