
Zorgstructuur
Zoals zichtbaar zijn er op school heel wat zorgleerkrachten aanwezig. Naast onze interne zorg, kunnen we ook nog beroep doen op heel wat externen en zijn er nog heel wat initiatieven:
- Kleuterinclusie
- Merlijn (ASS)
- Welzijnsanker - dienst extra
- Samen schakelen
- Buurtnetwerk (samen-tuin - kras)
- Inclusiecoach (kleuterschool)
Al deze zaken zorgen mee voor meer inclusie in onze school.
Analyse zorgbeleid
STERK:
In het begin van het
schooljaar worden door de zorgcoördinatoren de leerlingen met zorgnoden
opgelijst binnen het zorgcontinuüm. Op basis van deze lijst worden de zorguren
van de school verdeeld over de klassen. We hebben dus een goed beeld van welke
leerling waar zit in het zorgcontinuüm. Elke klas krijgt een "basispakket" zorg
en daarbovenop zorguren in functie van de zorgnoden binnen de klas. Daarnaast
wordt ervoor gekozen om de 3de kleuterklas en de eerste graad op te
splitsen in 3 klassen. Dit gebeurt aan de hand van zorguren. Op die manier
willen we ervoor zorgen dat de basis bij de leerlingen voldoende goed wordt
vastgezet, zodat er in de hogere klassen minder zorgnoden zijn.
Wat ik ook heel sterk vind binnen onze school is de inzet van alle collega's. Elke zorgleerkracht wil het beste uit de kinderen halen en dat voel ik heel erg op schoolniveau.
VRAAGT AANPASSINGEN
De opvolging van de leerlingen binnen de
zorg zou ik anders doen.
Ik zou per leerling echt gaan kijken welke zorgnood heeft deze leerling precies
en op welke manier kunnen we hieraan tegemoet komen. Op dit moment is het heel
vaak remediërende zorg die geboden wordt. Leerlingen in kleine groepjes de
lessen of inhouden laten verwerken en niet zozeer op metacognitief niveau.
Hier is het van belang op bij de start van het schooljaar al onmiddellijk een
duidelijk zicht te hebben op de zorgnoden, zodat er van bij het begin kan
gestart worden.
Binnen het leerlingvolgsysteem zou ik ook meer structuur bieden binnen die
evaluatie van zorgacties.
Welke doelen worden voorop gesteld, wanneer en hoe evalueer ik en pas daarna
kan er een vervolgdoel gesteld worden.
Wanneer we kijken naar hoe de zorg werkt op basis van de ontwikkelingsschaal zie ik dat we in onze school planmatig te werk gaan. We zorgen er ook voor dat onze leerlingen goed opgevolgd worden a.d.h.v. regelmatig overleg, waardoor we telkens een actueel beeld krijgen van de zorgnoden die de leerlingen hebben. Wanneer ik naar onze zorgwerking kijk en naar de ontwikkelingsschaal, zou ik onze school plaatsen bij "overstijgt de verwachting". We werken namelijk ook heel sterk aan inclusie binnen onze school. Niet alleen dagelijks binnen de klas, maar gaan ook projecten aan die inclusie steeds meer toegankelijk maken zichtbaar maken op schoolniveau.
School - Leerkracht - Leerling
Het aanmelden van leerlingen van onze
school voor de zomerschool is een initiatief dat zich vooral op leerling niveau
en op schoolniveau bevindt.
Binnen de school ga ik kijken welke leerlingen die zorg het meest nodig hebben,
dit doe ik in samenspraak met de zorgcoördinator en met de leerkrachten.
Wanneer ik een lijst met leerlingen heb, ga ik enkel deze leerlingen en hun
ouders betrekken bij dit proces.
De leerkracht komt in dit initiatief minimaal aan bod. Van klasleerkrachten heb ik de verwachting dat ze regelmatig blijven polsen naar de interesse van de zomerschool. Dit actief te blijven bevragen bij de ouders. Nadien zal ik, als zorgleerkracht de inschrijving samen met de ouders opnemen.

Zomerschool in het zorgcontinuüm
Mijn initiatief bevindt zich in Fase 2 van het zorgcontinuüm. Het is niet zo dat dit een zorgnood is voor alle
leerlingen binnen de school. Voor de aanmelding zijn we ook gaan kijken naar
leerlingen die zich reeds in de verhoogde zorg bevinden. Niet alleen voor
school, maar ook voor leerlingen waarbij we de thuissituatie mee in rekening
nemen. Deze leerlingen krijgen dus buiten de verhoogde zorg, nog een uitbreiding
van zorg. Het is in dit opzicht ook geen brede basiszorg, die voor iedereen
toegankelijk is.