Beleidsvoerend vermogen
Op onze school komen heel wat leerkrachten, ouders, leerlingen en externen.
Elke partner van wordt als een expert beschouwd en zorgt ervoor dat er mee school gemaakt wordt.
"Samen school maken"
Doeltreffende communicatie
Tijdens personeelsvergaderingen worden ervaringen van
leerkrachten uitgewisseld. We zien dat dit jaar voornamelijk gebeuren rond de actiepunten
feedback en taal.
Deze vragenrondes worden dan geleid door de verantwoordelijke werkgroep.
Wanneer er een leuk project onze school binnen komt, wordt
dit project tijdens een personeelsvergadering of een pedagogische studiedag
uitvoerig besproken en wordt de mening van collega's gevraagd alvorens we al
dan niet in dat project stappen.
Zo zijn er al projecten geweest die niet opgestart geweest zijn, omwille van
een te groot takenpakket of taaklast. Dit is iets wat we in onze school erg
goed moeten bewaken. We zijn namelijk snel voor een idee gewonnen, maar moeten
onszelf ook beschermen tegen een overdaad aan projecten, taken of initiatieven.
Communicatie met onze ouders verloopt voornamelijk via het
agenda en via Smartschool. Daarnaast zijn er ook 4x per jaar oudercontacten om
in gesprek te gaan met de ouders over de leerontwikkelingen van hun kind.
Naast deze formele communicatie zijn ouders bij ons op school ook steeds welkom
om bij het brengen of halen van hun kind de directie of leerkracht te speken.
Ondersteunende relaties
Sterke leerkrachten
Als leerkrachten werken we vaak samen in werkgroepen of
mini-teams, net als beschreven in onze visie. Het is binnen onze school heel
erg belangrijk dat collega's bij elkaar terecht kunnen en dat ze ondersteuning
voelen van elkaar. Om zo het gevoel te krijgen dat je er niet alleen voor
staat.
Tijdens projecten wordt er rekening gehouden met sterktes van leerkrachten. Bijvoorbeeld bij de "muzische weken" zijn er leerkrachten die dit dragen en hier ook goed in zijn. Op die manier worden 'good practice-voorbeelden' aan elkaar doorgegeven.
Gedeeld leiderschap
Werkgroepen: Ieder lid van ons team heeft een werkgroep
binnen de school. Deze werkgroepen komen regelmatig samen en tijdens een pv
wordt hierover verslag uitgebracht of dit kan ook enkel naar de directie zijn.
Onze school heeft er voor gekozen om niet te werken met één
beleidsondersteuner (kleuter en lager apart), maar voor een beleidsteam. Binnen
dit team heeft elk lid zijn eigen taken en bestaat uit alle lagen van het
onderwijsveld. Het beleidsteam komt tweewekelijks samen.
Gezamenlijke doelgerichtheid
In onze personeelsruimte hangen enkele whiteboards waarop onze doelen geformuleerd staan. Van tijd tot tijd wordt er hiernaar verwezen en kijken we welke stappen we reeds gezet hebben, welke processen we nu aan het doorlopen zijn of welke aspecten reeds beheerst zijn.
Innovatief vermogen
Als school staan we erg open voor vernieuwing. Toch moeten
we onszelf hier regelmatig in temperen.
Afgelopen jaren werd onze schoolwerking en de manier van lesgeven regelmatig
onder de loep gelegd.
Zo gingen we van een erg vooruitstrevende vorm van
zelfstandig werk toch een stapje terug en leerden we EDI kennen.
Deze vorm van lesgeven werd door de pedagogisch cel van het stedelijk onderwijs
aan het team aangereikt en we werden hierin sterk begeleid.
Vernieuwing schrikt ons team zeker niet af.
Geïntegreerd beleid
De projecten en thema's waar we dit schooljaar mee aan de
slag gaan, worden tijdens zorgvergaderingen ook steeds als actiepunt besproken.
'Hoe kunnen wij als zorgleerkracht de klasleerkracht ondersteunen in…".
Zeker naar het actiepunt TAAL worden heel wat stappen ondernomen:
- Daisy-boeken
- Kwartiermakers
- Leesmomenten
Reflectief vermogen
Alles wat we doen, wordt ook besproken en er wordt gekeken
naar hoe het verlopen is.
Er worden ook aanpassingen doorgevoerd, indien het merendeel van de collega's
aangeeft dat dit nodig is.
We maken ook al jaren
gebruik van collegiale visitatie, wat een hele meerwaarde is voor elkaar.